معلم بزرگ تفكر
علم
تفكر زیرساخت اصلی دانایی و هوشمندی انسان است. از این رهگذر، میتوان
آنرا به فرمؤل ژنتیكی دانایی تعبیر كرد. بعبارتی اندازه و ویژگیهای دانایی
افراد ارتباط مستقیمی با ویژگیها و روشهای تفكر آنها دارد. به همان
اندازه كه تكنولژی، در تأمین خواستههای انسان و تغییر كیفیت آنها نقش
داشته است علم تفكر (جدا از اندازه اطلاعات) میتواند در تحقق هوشمندی و
آگاهی انسان مؤثر باشد. درواقع میتوان گفت كه علم تفكر تكنولژی هوشمندی و
روشهای دانایی است و این موضوع تأثیرات بسیار تعیینكننده و اساسی خود را
در حل مسائل (جدای از مقوله اطلاعات) بجا میگذارد. . .
از
این دیدگاه، با تحلیل شخصیت معلم بزرگ، ایلیا «میم» به نتایج جالبی
برمیخوریم كه به نوعی میتواند نمایانگر ابعادی از این تكنولژی هوشمند
باشد.
روشهای
سی و شش گانه تفكر یكی از شاخصترین وجوه تعلیمات ذهنی اوست. آموزشهایی
كه ذهن انسان را مخاطب قرار میدهد و در جهت تعالی ذهنی و فكری افراد عمل
میكند. توانایی استثنایی و حیرتانگیز تفكری او خود بیانگر قابلیت فوق
العادهای است كه در روشهای سی و شش گانه تفكری وجود دارد.
روشهای
تفكر خلاق، نشانهشناسی، تفكر قرینهای، موازی، معكوس، مفهومیاب،
فرمؤلساز و ضدفرمؤل، تفكر همذاتپندار، الگویی و طبیعتاندیشی از جمله این
روشها میباشد. اكثر روشهای سی و شش گانه، برای اولین بار توسط خود او
بیان گردیده است.
او
بیشترین الگوهای حل مسئله را از سیستمها و ساختارهای طبیعت و كیهان (از
اتم، مولكول و سلول گرفته تا ساختار كهكشانها و سیاهچالهها) میگیرد و هر
یك از موجودات طبیعت را حاوی الگویی برای حل گروهی از مسائل انسانی
میداند. روشهای الگوسازی توصیه شده او عمدتاً مبتنی بر ساختار و عملكرد
موجودات طبیعی و روابط میان آنهاست.
مفهومیابی
تغییرات و استخراج معانی نشانهها و وقایع یكی از كاربردیترین روشهای
ایلیا در حل مسائلی است كه ظاهراً برای آنها راه حل مجربی وجود ندارد.
او
معتقد است كه مسائل گوناگون با روشهای گوناگون قابل حلاند و نمیتوان
همه مسائل ذهنی را به صرف آنكه ذهنیاند با یك روش حل كرد. مثلاً در
حوزهای مانند تصمیمگیری او از روشهای تصمیمبینی، تصمیمسازی،
تصمیمداری، تصمیمیابی، تصمیمشكنی و تصمیمزایی سخن میگوید و روش
تصمیم«گیری» را برای همه انواع تصمیم و انتخاب كاملاً نارسا و ناكافی
میداند.
او
با دوراندیشی خود به زمانها و فواصل بسیار دور از مسئله میرود و احتمالات
و امكاناتی را موردنظر و تدبیر قرار میدهد كه درحالت معمؤلی غالباً انسان
تنها به قسمتی از آن امكانات ممكن است توجه داشته باشد. نگاه او به گذشته و
استخراج درسهایی متناسب با مسائل موجود، چنان است كه انگار گذشته حجم
متراكم و در دسترسی از فرمؤلها و روشهای حل مسئله است.
هوشیاری
او نسبت به وضعیت موجود و زمان حال به قدری زیاد است كه به نظر میرسد او
به وضع موجود از نظر آگاهی كاملاً محیط بوده و كاملاً از بالا به مسائل
نگاه میكند. كاملاندیشی و درونبینی وقایع از نكات شاخص شیوه تفكری
ایلیاست.
خلاقیت و آفرینندگی در ارائه روشها و راهها و پاسخهای بدیع و استثنایی، ایلیا را به متفكری خلاق و تمام عیار بدل ساخته است. . .
از
دیدگاه یارانش، جواب او به مسائل گوناگون زندگی بشر كامل و همه جانبه است.
آموزشهای او ابعاد متعددی دارد بطوری كه در زمینههای مختلف زندگی قابل
تعمیم است و میتوان از تفسیر آنها در شرایط مختلف به راهحلها رسید. او
از همه زاویهها به مسائل نگاه میكند و نگاهش به گونهای است كه انگار از
بالا همه چیز را میبیند. ممكن است بیشتر انسانها حتی در یك روش درست تفكر
دچار مشكل شوند اما او بر روشهای گوناگون و مختلف تفكر احاطه دارد و حتی
با مشهورترین متفكران به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. او به یك موضوع از همه
زوایای ممكن نگاه میكند. تغییرات و نشانهها را به شكلی تفسیر میكند كه
انگار در حال خواندن متن یك كتاب است و به صداها طوری گوش میدهد كه انگار
معنی پنهان در آنها را میشنود. نگاهش به چیزها طوری است كه به نظر میرسد
متوجه درون چیزها است. او به نشانهها توجه خاصی دارد و تغییرات (تغییرات
اوضاع) را به دقت معنی میكند، طوری كه بین این نشانهها و اتفاقاتی كه
بعداً میافتد یا در زمان فعلی وجود دارد ولی پوشیده است، رابطه عمیقی
برقرار میكند. همچنین برای قبول كردن بیشتر چیزها به نشانهها توجه میكند
و بدون وجود نشانهها چیزی را قبول نمیكند.
یكی
از مهمترین تئوریهایی كه ایلیا مطرح كرده است دكترین هماهنگی است. موضوع
بسیار پیچیده و پردامنهای كه به سادگی بیان شده است. از نظر او هماهنگی،
كلید توفیق است و این توفیق، در همه امور تعمیمپذیر است. به عبارتی توفیق
یك نظام سیاسی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، بیش از هر چیز، به اندازه
هماهنگی آن با شرایط و مخاطبان وابسته است. از این نظر روشهای پیشنهادی
او، اساساً روشهایی غیر مطلقگرا و دینامیك میباشد. در بعضی از جلسات
پرسش و پاسخ و جلسات تفكر گروهی او بطرز غیر قابل رقابت و غیر قابل
مقایسهای با دیگران، به سؤالات پاسخ داده است و توانایی او در پاسخگویی به
سؤالات به هیچ وجه شباهتی با افراد حاضر نداشته است. . .
به نظر میرسد كه او یكی از بزرگترین پدیدههای شعوری قرن حاضر باشد. این موضوع كاملاً قابل اثبات و امتحان است.
به قلم منصورون ـ فرزندان ایلیا
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر