۱۳۹۴ شهریور ۳, سه‌شنبه

وزیر ارتباطات: فیلتر شدن سایت‌های فاقد مجوز ربطی به انتخابات مجلس ندارد

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز شنبه ۳۱ مردادماه، با اشاره به فیلترینگ برخی وب‌سایت‌های خبری با هماهنگی وزارت ارشاد، گفته است، مسدود کردن وب‌سایت‌های «فاقد مجوز» ارتباطی با انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی ندارد.
محمود واعظی دراین‌باره به خبرگزاری مهر تصریح کرده است: «هویت وب‌سایت‌ها باید مانند هویت روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها مشخص باشد تا بتواند درقبال مطالب خود پاسخگو باشد».
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران همچنین درباره «ارتباطی که میان زمان آغاز فیلترینگ این سایت‌های فاقد شناسنامه و بدون بخش «درباره ما» و انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و اینکه برخی معتقدند این کار از سوی دولت و با هدف میدان ندادن به منتقدانش صورت می‌گیرد»، گفته است: این مسئله ربطی به انتخابات ندارد. بالاخره اینکه یک سایت همینطوری با آبروی مردم بازی کند، اخبار کذب بدهد و پاسخگو هم نباشد، چه در دوران انتخابات باشد و چه قبل و بعد از آن، با آن برخورد می‌شود.
محمود واعظی اضافه کرده است: حالا ممکن است در آستانه انتخابات تعداد این سایت‌ها بیشتر شود و به همین خاطر برخورد با آن‌ها هم پررنگ‌تر به نظر بیاید. اما من فکر می‌کنم این وظیفه دولت است که جلوی فعالیت این‌ها را بگیرد.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.
ایران یکی از کشورهای پیشروی دنیا در فیلترینگ سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی است.
در همین زمینه، وزیر ارتباطات ایران ۱۳ مردادما سال جاری گفته بود که این وزارتخانه برای «پیاده‌سازی» فاز دوم فیلترینگ هوشمند، با یک شرکت خارجی و همچنین پژوهشگران ایرانی قرارداد بسته‌است.
در فیلترینگ هوشمند دسترسی به وب‌سایت‌ها به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از محتوای سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.
بر پایه گزارش‌ها، فیلترینگ هوشمند در ایران از زمستان سال گذشته و با فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام آغاز شد.
در همین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز سه‌شنبه ۷ بهمن، گفته بود که فیلترینگ اینستاگرام ۸۳ درصد موفق بوده‌است و این وزارتخانه قصد دارد نرم‌افزارهای به کار برده شده برای فیلتر کردن این شبکه را به سایر شبکه‌های اجتماعی گسترش دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر