۱۳۹۴ مرداد ۳۰, جمعه

تخرییب مسجد اهل سنت

دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌گوید که «همه مسئولان ارشد کشور»، از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، از تخریب نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران «ناخشنود هستند».
بر اساس گزارش روز سه‌شنبه، ۲۷ مرداد، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی یونسی، مشاور حسن روحانی، در دیدار با تعدادی از «نخبگان و صاحب‌نظران» اهل سنتِ استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد که این مسئله با «پیگیری» مسئولان «حل و فصل» شود.
وی در عین حال اضافه کرد: «برخی از افراطیون شیعه و سنی در صدد هستند این خواسته‌های اولیه اهل سنت را سیاسی جلوه دهند، اما اهل سنت با هوشیاری مراقب باشند خواسته‌های مذهبی آنها به مطالبات سیاسی تبدیل نشود.»

آقای یونسی تاکید کرد: «ما باید به جای بیانیه و سخنرانی به دنبال حل مسئله باشیم.»
در هفته‌های گذشته امامان جمعه اهل سنت و همچنین برخی از گروه‌ها و شخصیت‌های مذهبی شیعه از جمله مجمع مدرسین حوزه علمیه قم به تخریب نمازخانه اهل ‌سنت در منطقه پونک تهران در روز چهارشنبه، هفتم مرداد، اعتراض کرده‌اند.
وب‌سایت سنی آن‌لاین پیش از این خبر داده بود که این نمازخانه «توسط نیروهای شهرداری» و با «پشتیبانی نیروهای انتظامی و امنیتی» تخریب شده است.
اما سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی ایران، روز دوشنبه گفت که در تخریب این ساختمان تنها ماموران سد معبر شهرداری حضور داشتند و «به هیچ عنوان» یگان ویژه پلیس حضور نداشته است.
پس از تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران، تعدادی از امامان جمعه اهل سنت خواستار صدور اجازه برای ایجاد مسجد جامع اهل سنت در تهران شدند.
در همین حال مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه، ۱۶ مرداد، شایعه وجود ۹ مسجد اهل ‌سنت در تهران را «به شدت» تکذیب کرده و گفت که «این‌ها مسجد نیستند، بلکه فقط نمازخانه‌های استیجاری هستند که امکان تغییر مکان آنها از یک جا به جایی دیگر وجود دارد».
بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، در نشست علی یونسی با تعدادی از «نخبگان و صاحب‌نظران» اهل سنت دو استان‌ خراسان و سیستان و بلوچستان، تعدادی از حاضران خواستار به کارگیری اهل سنت در رده‌های مدیریتی در «دولت و کابینه» شده‌اند.
حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌‌ای ۱۰ ماده‌ای بر رعایت حقوق اقوام، ادیان و مذاهب در ایران تأکید و وعده‌هایی را در این زمینه مطرح کرده بود.
تدریس زبان مادری اقوام به طور رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها و انتصاب نیروهای «شایسته محلی» در پست‌های مدیریتی از جمله وعده‌های آقای روحانی در این بیانیه بود.
علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، نیز پیش از این از مذاکرات خود برای انتصاب اهل سنت و زنان در سمت‌های دولتی خبر داده بود.
بر اساس گزارش‌ها، در دولت حسن روحانی عماد حسینی، از نمایندگان اهل تسنن مجلس هشتم، به عنوان معاون وزیر نفت منصوب شده و چهار زن نیز به سمت فرمانداری منصوب شده‌‌اند.
در همین حال آقای روحانی روز دوشنبه پنجم مرداد در سفر خود به کردستان گفت که افرادی از میان اهل سنت در دولت وی معاون وزیر و «سفیر» هستند.

در واکنش به این گفته آقای روحانی، جلال جلالی‌زاده، رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس ششم، گفت که وزارت خارجه «حتی یک کارمند» اهل سنت ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر