۱۳۹۱ مهر ۸, شنبه

هنر مبارزۀ باطنی؛ مبارز اندیشی – به روایت یکی از شاگردان ایلیا رام الله

هنر مبارزۀ باطنی؛ مبارز اندیشی
به روايت ال ياسين
شاید بتوانم دیدگاه اولیۀ استاد را دربارۀ مبارزه اینطور بگویم که یکی از راههای پیمودن مسیر زندگی مبارزه است اما مبارزه بر خلاف آنچه غالباً گفته می شود، امری اجتناب ناپذیر است. برای رسیدن به هر هدفی ما باید مبارزه کنیم. مبارزه با موانع و مشکلات، مبارزه با سختی ها و ناتوانی ها، مبارزه با آنچه نمی دانیم و آنچه نمی خواهیم، تا بلکه به تحقق آن برسیم. اما از دیدگاه ایلیا راههای دیگری هم به موازات مبارزه وجود دارد که این راهها، زندگی را، صرفاً به مفهوم مبارزه، قابل قبول نمی داند…
به هر حال مبارزه همواره یکی از وجوه تعلیمی استاد ایلیا «میم» بوده است. از زمانی که ایشان را می شناسم این بُعد، به وضوح قابل توجهی در قسمتهای مختلف تعليمات ایشان دارد. از مبارزه به معنای بسیار ابتدایی و اولیۀ آن، یعنی مبارزۀ فیزیکی و تن به تن تا اشکال رشد یافته و جهش یافتۀ آن مانند تقابل اندیشه ها و روش های مبارزاندشی. همین واژۀ مبارزاندیشی، یکی از سبکهای تفکری است که استاد در میان سبکهای تفکر متعالی آن را پایه گذاری کردند.
وقتی من با ایلیا آشنا شدم بارها می شنیدم که او در کودکی چندین مرتبه با بچه های بزرگتر از خودش درگیر شده است و روشهای خاصی از برخورد را به کار گرفته است که موجب حیرت اطرافیان شده.
موضوع مبارزه، از همان اوایل زندگی، اگرچه در مفهوم اولیه و ابتدایی آن، در زندگی ایلیا نقش واضحی داشت. سالها بعد، سبک مبارزاندیشی، تجسم این بعد از زندگی استاد شد. مبارزه در متن زندگی و از طریق خود زندگی؛ مانند مبارز زندگی کردن؛ با استفاده از روشهای مختلف مبارزه به خواسته های مختلف رسیدن؛ مبارزۀ نورانی و هنر مبارزۀ باطنی. مطالبی که در ادامه می آید، نمایانگر ابعادی از سبک مبارزاندیشی و هنر مبارزۀ باطنی است[1].
جملات قصار ایلیا – درباره ی موضوع مبارزه :
ï  بيهوده مقاومت نكن يا به ميدان دشمن وارد شو و آن را تصرف كن يا بگذار دشمن به ميداني كه تو نشان مي‌‌دهي وارد شود و مغلوب گردد.
ï     دشمن را مهار كن و به كنترل درآور زيرا مهار و جهت دهي دشمن بر حمله و دفاع غلبه دارد.
ï     اگر كسي به مقدسات تو توهين كرد توهين او را با توهين جواب نده. غيرت مقدس‏ات را هوشمندانه و مدبرانه نمايان كن. نگذار مقدسات‏ات به نقاط ضعف‏ات مبدل شود. اگر مقدسات الهي تو بي‏حرمت شدند، تفكر كن و خردمندانه تصميم بگير آنگاه ريشه‏اي‏ترين، كوبنده‏ترين و مؤثرترين واكنش ممكن را نشان بده ابتدا سعي كن كه بي‏طرفانه و بدون تعصب، واقعيتها و نشانه‏ها را آشكار نمايي. توهين‏كننده را آگاه كن و با روشنگري‏ات او را هدايت كن اما اگر او به عمد و دانسته توهين كرد، اگر قصد او براي ضربه زدن جدي بود، عادلانه و متناسب، مجازات‏اش كن و نتيجه كارش را به او برسان.
ï     قوي ترين مبارز و مبارزه، هماهنگ ترين است. بهترين ضربه، الزاماً قوي ترين ضربه نيست بلكه متناسب ترين ضربه است. ضربه ايي مؤثر، به هنگام و به اندازه.
ï     مقاومت نكن نيروي وارده را بپذير و دشمن را با پذيرش اش، مغلوب كن.
ï     اگر به سمت راست صورت ات سيلي زدند، هميشه سمت چپ را جلو نياور بلكه با همان ضربة اول بر زمين بيافت و با افتادگي ات زمين زير پاي حريف را خالي كن.
ï     جلوي ضربه‏ها را نگير. ضربه‏ها را جهت بده. دشمن ات را نكُش، او را به دنبال خودت بِكش…
ï     براي فتح ميدان اصرار نكن كه در مركز ميدان قرار گيري و به سمت مركز حركت كني، گاهي حركت از كناره‏ها و رفتن از حاشيه‏ها كليد فتح ميدان است.
ï     در روش مبارزه با استراتژي آينه اي يا انعكاسي، مبارز همان كاري را با مهاجم مي‏كند او ظاهر و باطن رفتار‏هاي مهاجم را فهم مي‏كند و همان فهم را بر عليه او بكار مي‏بندد. اگر دشمن او را محكوم كرد او هم دشمن را محكوم مي‏كند اما چون فقط يك آينه نيست بلكه آينه اي زنده و هوشمند است پس از بهترين و مؤثر‏ترين روش‏ها استفاده مي‏كند. اگر دشمن او را مسخره كرد او هم دشمن را مسخره مي‏كند. اگر خواست بي اعتبارش كند او هم از همه راه‏هاي ممكن براي بي اعتبار كرن دشمن‏اش استفاده مي‏كند. اگر دشمن تلاش كند كه آبروي او را بريزد او به واكنش عادلانة بي آبرو ساختن دشمن مي‏پردازد. وقتي به مقدسات او توهين شد، بزرگان‏اش مورد تهاجم قرار گرفتند، وقتي با اومخفيانه برخورد شد، وقتي دوستان و حاميان‏اش مورد تهديد قرار گرفتند، وقتي دشمن با دشمن او هم پيمان شد، وقتي دشمن قواعد را زير پا گذاشت، وقتي به خشونت متوسل شد، وقتي ديوانگي كرد، او هم تصوير حركت دشمن را برايش به نمايش مي‏گذارد. منتهي بعد از حداكثر برنامه ريزي و تدبير. او با اوج هوشمندي و دور انديشي اما بدون ترس عمل مي‏كند. كاري مي‏كند كه دشمن هر چه كند با خودش كرده باشد. از آنجا كه آينه‏ها هميشه صاف و شفاف نيستند و مي‏توانند محدب، مقعر، رنگي، موج دار، زاويه دار، منشوري و چند بعدي باشند بنابراين به همان سان، فرم‏هاي مبارزة انعكاسي نيز متعدد بوده و گاهي بين دو فرم انعكاسي و روش‏ها و نتايج آن تفاوت‏هاي زيادي وجود دارد.
ï     در (مبارزه به روش) روش ديناميكي، ‌بر روش خاصي تاكيد نداشته باشيد بلكه به تناسب شرايط و عوامل ميدان مبارزه روش مبارزه خود را انتخاب و اعمال مي‏كنيد. بنابراين بر اساس اين روش ممكن است در طول يك مبارزه لازم باشد از روشهاي مختلف و متعددي استفاده كنيد. دراين روش، ‌شما بر اساس يك طرح و نقشه قبلي واكنش نشان نمي‏دهيد بلكه طرح شما زاييده شرايط ميدان است. با تغيير شرايط، ‌به تفكر و تحليل مي‏پردازيد و روش مناسب را انتخاب مي‏كنيد.
ï     مبارزه جنگ نیست، صلحی هوشمندانه است و مبارز بزرگ، مبارز صلح جوی عاشق است؛ مبارزی است که بزرگترین سلاح مبارزه اش محبت اوست، او به اتکای یکی مبارزه می کند، چه بسا از مبارزه کردن اولیه ترین اصول و فرمول های مبارزاتی را نداند اما چون به اتکای یکی در میدان حاضر شده است چون برای یکی ، به عشق یکی و برای اثبات وفاداری و غیرت و دوستی اش به یکی  راهی میدان شده است … پیروزی را قبل از ورود به میدان از آن خود کرده است. مبارز حقیقی پیش از ورود به میدان مبارزه قربانی نمی دهد او خودش را خیلی پیشتر از اینها قربانی ساخته است؛ غرور و منیتش را سر بریده است و روحش را تسلیم یکی کرده است او حتی فکر کردن به خودش را نیز از یاد برده است از خودگذشتگی ندارد چون خیلی پیش تر ازاینها ازخودش گذشته است او بی خود است و با یکی؛ پس یکی همیشه با اوست … و توفیق حقیقی از آن اوست…
برگرفته از کتاب آمین – جلد اول

[1]  آموزه های هنر مبارزۀ باطنی توسط سه تن از شاگردان استاد مورد تفسیر و تبیین قرار گرفته است و ان شاءالله در آینده به چاپ خواهد رسید.
کلیدواژه ها: ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ضد فرقه رام الله, ضد فرقه رام الله, ضد فرقه رام الله, ضد فرقه رام الله, ضد فرقه رام الله, ضد فرقه رام الله, ضد فرقه رام الله, ضد فرقه رام الله, ضدفرقه رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله ,ایلیا رام الله, ایلیا رام الله ,ایلیا رام الله ,ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله, ایلیا رام الله ایلیارامالله, ایلیا رامالله, ایلیا رامالله ایلیا رامالله, ایلیا رامالله, ایلیا رامالله, ایلیا رامالله, ایلیا رامالله, ایلیا رامالله, ایلیارامالله, ایلیا رامالله, ایلیا رامالله ایلیا رامالله, ایلیا رامالله, ایلیا رامالله, ایلیا رامالله, ایلیا رامالله, ایلیا رامالله
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر